Integracja sensoryczna to termin, z którym coraz częściej mamy do czynienia. Nieprawidłowości w zakresie SI mogą przejawiać się różnymi dysfunkcjami oraz zaburzeniami. Te, jak wiadomo, mogą wpływać na prawidłowe funkcjonowanie dziecka w późniejszy czasie. Kiedy powinniśmy udać się z dzieckiem do specjalisty? Jakiej pomocy udzielić dziecku? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule.
Integracja sensoryczna – wsparcie dziecka
Należy pamiętać o tym, że bodźce sensoryczne są odbierane, porządkowane, przetwarzane i interpretowane przez mózg człowieka w sposób ciągły. W momencie, gdy integracja sensoryczna przebiega bez zakłóceń, rozwój jest prawidłowy. Problemy rozpoczynają się w momencie, którym procesy te ulegają zaburzeniu. Wówczas dziecko ma trudność w prawidłowym organizowaniu bodźców płynących z otoczenia oraz adekwatnego reagowania na nie.
Co może zakłócać prawidłową integrację sensoryczną?
Negatywny wpływ na prawidłowy rozwój procesów integracji sensorycznej wpływa nadmierne korzystanie z urządzeń elektronicznych. Dlaczego? Komputery, telefony, tablety choć ułatwiają nam codzienne funkcjonowanie, w dużej mierze ograniczają różnorodność, ilość doświadczeń i bodźców. Zdarza się również, że dzieci, które mają nadopiekuńczych rodziców, doświadczają zaburzeń SI. Mowa tu głównie o zakazach na placu zabaw typu nie biegaj, nie wspinaj się, bo spadniesz.
Kiedy dziecko potrzebuje terapii?
Co powinno skłonić rodzica do udania się z dzieckiem do specjalisty? Przede wszystkim trudności z równowagą i koordynacją ruchową dziecka. Jeśli Twoja pociecha ma trudności w koncentracji uwagi, odczuwa nadmierny niepokój, jest lękliwe, powinniście udać się do specjalisty. Integracja sensoryczna może okazać się pomocna dla dzieci, które mają problemy z komunikowaniem się, w sposób nieumiejętny naśladują ruchy innych, są nadruchliwe, nadmiernie się męczą, są nadwrażliwe na dotyk lub mają niskie napięcie mięśniowe.
Zaburzenia, które predysponują do zastosowania terapii SI
Zastanawiasz się, jakie zaburzenia mogą predysponować dziecko do skorzystania z terapii SI? Przede wszystkim te, pochodzące ze zmysłu dotyku, słuchu, wzroku, węchu i smaku. Terapia ta skierowana jest do dzieci, które nie tolerują dotyku niektórych faktur, narzekają na ubrania (metki, materiał), nie lubią myć np. włosów lub obcinać paznokci. Wskazana jest również dla pociech, które mają obniżony poziom grafomotoryczny. Jeśli dziecko nie reaguje na ból, obicie lub poszukuje mocnego dotyku, udaj się z nim do specjalisty. Dzieci z zaburzeniem SI mają również problem np. z odróżnianiem lewego buta od prawego.
Ponadto do specjalisty powinniśmy udać się z dzieckiem, które:
- nie lubią huśtawek, drabinek, karuzeli;
- są bardzo ostrożne podczas zabawy;
- mają problem z koordynacją wzrokowo – ruchową,
- bardzo często mają trudność z utrzymaniem równowagi,
- podejmują ryzykowne działania,
- mają lęk przed schodzeniem/wchodzeniem po schodach,
- nie lubią głośnych dźwięków, hałasu,
- z trudem rozumieją polecenia,
- nie potrafią się skoncentrować,
- późno zaczęły mówić,
- mają problem z czytaniem na głos,
- mają wolne tempo pracy,
- byt lekko/mocno trzymają kredkę/łyżkę,
- wpadają celowo na przedmioty,
- nieustannie żują różne przedmioty,
- zmieniają ciągle pozycję w trakcie siedzenia lub stania.
Ważne jest to, by nie bagatelizować sygnałów wysyłanych przez dziecko. Jeśli coś Cię zaniepokoi, warto skonsultować swoje wątpliwości ze specjalistą.
Integracja sensoryczna potrzebna od zaraz
Wiesz już kiedy integracja sensoryczna może okazać się pomocna. Pora teraz na skonsultowanie swoich wątpliwości z naszymi specjalistami. Zadzwoń i umów się na pierwsze spotkanie. Nasi specjaliści odpowiedzą na wszystkie nurtujące Cię pytania. Przyjdź i pozwól nam pomóc swojemu dziecku.