Dla kogo zalecana jest
terapia logopedyczna?
Rozwój mowy dziecka często budzi przeróżne wątpliwości w jego opiekunach – czy dziecko nie mówi zbyt mało, czy nie powinno tworzyć już pełnych zdań, czy wyrośnie z przekręcania niektórych głosek itp. W takiej sytuacji warto wiedzieć, co powinno nas zaniepokoić i kiedy należy wybrać się do logopedy. Dzięki takiej wiedzy będziemy pewni, że jako rodzice niczego nie przegapiliśmy.
Konsultacja logopedyczna jest wskazana, kiedy zauważymy, że nasze dziecko podczas mówienia wkłada język między zęby, mówi przez nos lub sprawia wrażenie, jakby miało problem ze słuchem. Zdarza się, że rodzice mają wątpliwości co do prawidłowej budowy narządów artykulacyjnych dziecka lub dowiadują się o problemie podczas rutynowej kontroli.
Jeśli Twoje dziecko skończyło już 12 miesięcy, a jednak nadal nie wypowiada nawet najprostszych słów (takich jak „mama” lub „tata”), jeśli Twój 2-latek nie łączy ze sobą dwóch elementów zdania podczas prób mówienia („tata am” albo „mama je”), jeśli 3-latek mówi w sposób tak niewyraźny, że rozumiesz go tylko Ty i zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne (jak np. balon – palon) wtedy rozważ wizytę u logopedy. W kolejnych latach życia Twojego dziecka również mogą pojawiać się niepokojące objawy problemów z wymową, dlatego bądź czujnym opiekunem. Lepiej spotkać się ze specjalistą i rozwiać swoje wątpliwości, niż nie umówić się na wizytę i przegapić ważny problem. Jeżeli sposób mówienia Twojego dziecka, trudności z porozumiewaniem się lub artykulacją budzą Twój niepokój, odwiedź Centrum Terapii Dziecka w Rzeszowie i skonsultuj się ze specjalistą. Terapia logopedyczna jest zalecana również dzieciom z niedosłuchem, zespołem Aspergera, zespołem Downa, autyzmem, mózgowym porażeniem dziecięcym, mutyzmem czy rozszczepem. Pamiętajmy bowiem, że logopeda pracuje nie tylko nad jakością wypowiadanych głosek, ale także komunikacją w ogóle. Na terapii logopedycznej pracuje się zarówno z dziećmi, które chcą, ale nie potrafią mówić, jak i z dziećmi, które choć potrafią – nie robią tego na przykład z powodu problemów emocjonalnych. Terapia jest przeznaczona między innymi dla dzieci, które komunikują się, ale w sposób niezrozumiały i niewyraźny, brakuje im inicjatywy, mówią zbyt dużo lub zbyt mało, albo mają problem z pisaniem i czytaniem.