
- Profesjonaliści zajmujący się pracą z rodzicami.
„SZKOŁA DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW”- kurs dla profesjonalistów (pedagogów i psychologów)
Uczestnicy szkolenia otrzymają certyfikat uprawniający do prowadzenia zajęć grupowych.
CZĘŚĆ 1 – RELACJA I DIALOG
Szkolenie skierowane jest do:
Profesjonalistów zajmujących się pracą z rodzicami –pedagogów i psychologów pracujących w szkołach, poradniach psychologiczno – pedagogicznych, poradniach niepublicznych, gabinetach prywatnych.
Osoba prowadząca: mgr Iwona Masłowska, psycholog, psychoterapeutka, trener programu “Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” w woj. podkarpackim
Forma:
Zajęcia mają charakter warsztatów psychologicznych, przygotowujących uczestników do prowadzenia zajęć grupowych z rodzicami, wychowawcami, nauczycielami oraz poszerzających umiejętności pracy psychoedukacyjnej w kontekście indywidualnym. Składają się z krótkich omówień i wprowadzeń tematycznych, a przede wszystkim z ćwiczeń, dramy, debaty. Cennym elementem uczącym jest wymiana doświadczeń między uczestnikami. Spotkania odbywają się w grupach nie większych niż 15 osób.
Standardy:
Program Szkoła dla Rodziców i Wychowawców jest programem profilaktyki uniwersalnej ukierunkowanym na przeciwdziałanie zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży oraz podnoszenie kompetencji wychowawczych rodziców i nauczycieli.
Adresowany do dorosłych.
Realizacja:
- 40 godzin dydaktycznych;
- liczebność grupy 12-15 osób;
- warsztatowe metody pracy;
- zalecane prowadzenie przez dwie osoby.
Zaświadczenie może otrzymać osoba, która uczestniczyła we wszystkich zajęciach. Tylko w uzasadnionych przypadkach może to być obecność na 80% zajęć.
Program szkolenia:
- Rola rodziny w profilaktyce zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży.
- Dialog, jako podstawa budowania relacji międzyludzkich i wychowania.
- Postawy rodziców a najważniejsze potrzeby psychiczne dziecka.
- Zasady, normy, wartości, ograniczenia, jako niezbędny warunek wychowania.
- Uczucia, ich rola; umiejętność rozpoznawania, nazywania i radzenia sobie z uczuciami. Akceptacja uczuć a korekta zachowań.
- Współdziałanie i współpraca zamiast nakazów, zakazów i innych form przymusu.
- Wychowanie do samodyscypliny przez stosowanie konsekwencji (zamiast karania).
- Rozwiązywanie sytuacji problemowych i konfliktów.
- Wspieranie dziecka w procesie usamodzielniania się.
- Toksyczna funkcja etykietowania, przypisywania ról.
- Konstruktywna pochwała, jako najistotniejszy czynnik budowania realnej samooceny.
Materiały dla uczestników szkolenia:
- J. Sakowska Szkoła dla rodziców i wychowawców. Część I. Materiały dla prowadzących zajęcia.
- Seria zeszytów metodycznych w formie pdf.
- Wybrane elementy materiałów do zajęć warsztatowych pt “Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały” A. Faber, E. Mazlish
Szkolenie profesjonalistów obejmuje 40 godzin dydaktycznych